Thursday, November 11, 2010

sombong

semulia2 seseorang itu tetapi sekiranya dia sombong terhadap seseorang sekalipun orang yang menegurnya itu tergolong daripada golongan yang jahat,,..... akan dimasukkanya kedalam neraka,.... tidak guna seseorang yang hanya mengasihi saudaranya yang emas, perak atau gangsa sahaja.... tetepi dia tidak mengendahkan saudara yg sprti besi buruk... sekiranya beginilah layanan seseorang yg beriman terhadap seseorang yg melakukan maksiat.... besi yg buruk akan terus buruk dan berkarat,.......


-siapa yg mkn puji... dia yg akan terasa bangga-

Monday, May 10, 2010

from facebook

bace sampai abez....pastu fowardkn.....


ni adalah benar... sila baca sehingga habis... dan tlg sebarkan kepada seberapa byk org Islam yg boleh...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ini adalah surat wasiat dari penjaga makam

Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad

Maeine (Saudi Arabia).

pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di

makam Rasulullah SAW.

selepas membaca lalu

hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi

didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada

hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal

dunia di zaman ini tiada seorang pun yang

matinya dalam keadaan beriman.



(a)isteri tidak mendengar kata suami.

(b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa.

(c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat

kebajikan.

Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu

menyedarkan kepada orang Islam ini supaya

membuat kebajikan, kerana hari

penghabisan(Qiamat) akan tiba di mana

bintang akan terbit dari langit, sesudah itu

matahari akan turun di atas kepala.

PESANAN HAMBA INI



(a) berselawat - untuk junjungan Nabi kita

Muhammad SAW.

(b) bertaubatlah - dengan segera sementara

Pintu Taubat masih terbuka.

(c) Bersembahyanglah

(d) berzakat - jangan ditinggalkan.

(e) Menunaikan Fardhu haji - bila

berkemampuan.

(f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu

bapa.

Tuesday, March 16, 2010

ALLAH MAHA ADIL





Allah.....nama bagi sifat ketuhanan yang bersifat dengan segala kesempurnaan dan maha suci dari segala kekurangan.............diantara sifat kekurangan yang tidak layak dan maha suci Allah daripadanya ialah sifat zalim........


Zalim beerti mengambil sesuatu yang bukan milik,meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya,berbuat sesuatu yang tidak diizinkan...........

Tidak ada sesuatupun yang bukan milik ALLAH,ALLAH meletakkan sesuatu pada tempat2nya....dan DIA tidak memerlukan keizinan sesiapapun untuk melakukan sesuatu........Subhanallah......oleh itu DIA bersifat adil...........sekalipun dibenci oleh orang2 yang zalim..........

Jika Engkau memasukkan seluruh hambaMu;yang soleh dan yang toleh ke dalam apimu-kau tetap adil

Jika Kau memasukkan yang baik2 kedalam neraka -Kau tetap adil

Jika Kau masukkan orang2 kafir ke dalam syurga-Kau tetap adil

...........keadilanMu tidak terbatas sebagaiman qudrah dan iradahMu yang mutlaq...........

tetapi ingatlah bahawa Dia tidak menyalahi janji..........tetapi Dia berkuasa untuk melakukannya....dan jika Dia lakukan ...tetap Dia adil seadil-adilnya...................
 
 
 
 
akan datang.....ALLAH zalim!???!!!


akan datang.....ALLAH zalim!???!!!

 
 
 
Adil bukan beerti sama atau persamaan...adil ialah memberi setiap yang berhak mengikut kesesuain masing-masing.............bukanlah satu keadilan jika kamu memberikan baju sama saiz kepada anak2 kamu yang berbeza saiz tubuh badan mereka.......................


Keadilan terbit dari ahli hikmah............hikmah sebagaimana yang telah maklum iaitu memberikan sesuatu kepada ahlinya mengikut kadarnya ketika masanya..........................

Jahil tentang hakikat adil merupakan punca fitnah.................punca fitnah, yang mengukur sesuatu dengan akal yang terbatas,bukan dengan hati yang bercahaya..................................

Murid yang benar amat mengerti................dengan pengertian gurunya;bahawa setiap sesuatu mempunyai neraca dan batasan........mempunyai adab dan hikmah...................

Perhatikanlah ketika Saidina Rasulullah membahagikan harta ghanimah mengikut kadar masing2 ,yang berbeza bagi akal....................lantas ditanya oleh punca fitnah-Zukhuwaishoroh at-tamimi-berbuat adillah!......Rasulullah lantas bersabda ..............jika ku tidak adil siapakah lagi yang berbuat keadilan?

Rasulullah penghulu segala makhluk,kekasih Allah yang teragung......................mengertilah!

Ikhwan yang dikasihi,sekalipun ini adalah jelas namun ia hanyalah pembayang bagi Ahlillah....................bahkan bagi simunafiqin ia adalah dalil untuk mengingkari wasilah................................

Perhatikanlah keadilan masing2......janganlah kita perhatikan keadilan yang lain.......punca kebaikan ialah menjernihkan jiwa,dijernihkan oleh masyaikh ...tuan2 kita yang mulia.......................

Allahummajaina ikhwanan mutahabbin mutaawinin...mu'tamirin biamri Sykhina mu'tammin biimamatihi...waadim alaina ridhohu.................bijahi HabibikalMushtofa wa bisirrilfatihah.ALLAHUMMASHOLLI ALA SAYYIDINA MUHAMMAD.............

DOSA KUKU PANJANG








Dikatakan bahawa menyimpan sebatang


jari kuku yang panjang, dosanya sama

seperti memelihara sekandang babi

oppss khinzir lembut sikit , jika

kesemua jejari kita menyimpan kuku

yang panjang.... bayangkanlah dosa

yang telah kita tanggung untuk kesemua

babi-babi tersebut.... potonglah kuku

anda.



The Truth



Jangan ada niat simpan kuku panjang ,

walaupun hanya 1 mm atau pun hanya

jari kelingking. Bagi orang Islam

adalah tidak sesuai berkuku panjang

atas apa alasan sekalipun kerana ia

tidak membayangkan kesucian dan ia

juga bukan budaya kita apatah lagi

menggunakan tangan untuk beristinjak.



Orang Melayu yang berkuku panjang

biasanya mempunyai anak yang bodoh

atau pun degil dan suka melepak sebab

diberi makan bahan kotor yang

berada di kuku jari emaknya semasa

menyediakan makanan seperti memerah

santan kelapa, buat cokodok pisang,

uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang

di ajar pun tak akan boleh diterima

masuk ke dalam kepala.



Percayalah.



Pasal tabiat berkuku panjang inilah

yang membuatkan orang Melayu mundur

dan tidak berjaya. Syarikat Melayu

yang bangkrap dan rugi teruk adalah

kerana mempunyai pekerja dan pemilik

yang berkuku panjang.



Untuk yang bujang beringatlah. Kalau

hendak cari pasangan dan mahu anak

yang pandai dan mendengar kata

pilihlah wanita atau lelaki yang

sentiasa berkuku pendek. Insya-ALLAH.











Kuku panjang mempunyai sejenis kuman

seperti yang terdapat dalam najis

manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut

tidak akan hilang walaupun kita

mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu,

sentiasalah berkuku pendek untuk

kesihatan dan kebersihan diri sendiri



Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada

Saidina Ali rhu. sesudah bernikah

dengan Siti Fatimah iaitu anakanda

kesayangan , Nabi Muhammad Saw.

berpesan kepada Saidina Ali iaitu

kalau memakai cincin pakailah di jari



1] jari manis

2] jari kelingking (anak jari)



dan jangan memakai pada jari



1] jari tengah

2] jari telunjuk



Nabi Muhammad saw. melarang kerana

memakai cincin pada jari telunjuk dan

jari tengah adalah meniru cara berhias

kaum yang dilaknat oleh

Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman

Nabi Lut a.s.



Perhatian : Cara memakai cincin adalah

termasuk lelaki atau pun perempuan.



p/s: saudara dan saudari, sila

nasihatkan kawan-kawan dan juga

saudara-mara ataupun anak-anak tentang

kaedah yang betul untuk berhias di

dalam syariat Islam, kalau tidak sia-

sia saja kita mendapat laknat dari

Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin

dan kalau kita memakai cincin dengan

niat mengikut sunnah Nabi saw. senang

je kita dapat pahala.

Friday, February 19, 2010

MAIN BLOG

SOLAT

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as.

Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam."

Nakdijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.

Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak ' kan ?

Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik.

Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu". Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak.

MY HOME BLOG


MY HOME BLOG AT http://falconkomik.blogspot.com/